Om Holdtræning

BEVÆGELSE FOR +50: Kurset henvender sig til dig, som er 50 eller ældre og som fx har ondt i ryg, led eller muskler – eller ønsker at forebygge det. Du lærer, hvordan man kan opbygge en stærkere og især mere stabil krop med øvelser, der passer til helbredstilstanden og samtidig tager hensyn til dine problemer.
Tirsdage 9:00-10:30. Underviser: Helle Billeschou, fysioterapeut.

MUNTRE LUNGER OG HJERTER: Har du hjerteproblemer/KOL, astma eller en anden lungesygdom? Så tilbyder GOK – Sundhed i bevægelse i samarbejde med Hanstholm Fysioterapi et nyt kursus specielt til dig! Vi skal træne, hoste og synge sammen. Det handler kort og godt om: Det bedste liv lungerne kan trække! Du lærer hvordan du bedst kan træne, så det passer til, hvad DU kan og hvordan du trækker vejret bedst muligt. Du vil også blive undervist i hjertets og lungernes funktion og hvordan træning påvirker dette. Kursets praktiske del er en munter blanding af fysisk træning (på et niveau, der passer DIG), vejrtrækningsøvelser og hyggelig sang – og husk hver fugl synger med sit næb 😉 Med træning og sang kan man som lunge-/hjertesyg opnå et bedre funktionsniveau og dermed få en mere aktiv hverdag og en bedre livskvalitet.
Tirsdage 10:45-12:15 Underviser Helle Billeschou

HOLD KROPPEN PÅ TOPPEN: Glad træning og bevægelse for yngre, som er på vej til at blive lidt ældre. Du lærer at håndtere de skavanker, som kommer med årene og får nogle redskaber til selv at reducere skavankerne. Lektionerne indeholder relevant teori.
Mandage 10:15-11:45 – 13:00-14:30 – onsdage 16:30-18:00 Underviser: Lene Larsen, fysioterapeut.

NY ENERGI TIL EN BRUGT KROP: Glad træning og bevægelse for yngre, som er på vej til at blive lidt ældre. Du lærer at håndtere de skavanker, som kommer med årene og får nogle redskaber til selv at reducere skavankerne. Lektionerne indeholder relevant teori. Kurset henvender sig primært til deltagere med fysiske skavanker, som kræver specielle hensyn, og foregår derfor på et lille hold (max. 9 deltagere).
Torsdage  12:15-13:45 Underviser: Anne Munk, fysioterapeut.

BABYMOTORIK OG EFTERFØDSELSTRÆNING: De første 30 min. arbejder vi med en aldersvarende stimulering af barnets sanser, hvilket er meget vigtigt for den motoriske udvikling. Vi skal tumle, trille, snurre rundt og flyve. Desuden vil vi nogle af gangene lave babymassage, som er en vigtig stimulering af følesansen. Derefter træner mor i 45 min. Efter en graviditet og fødsel/kejsersnit har kroppen forandret sig meget – og trænger måske til at blive strammet op hist og her 🙂 Træningen har særligt fokus på opstramning af mavemuskler og bækkenbund, men vi arbejder hele kroppen igennem. Vi skal selvfølgelig også ha’ sved på panden og masser af gode grin.
Onsdage 12:45-14:00 Underviser: Helle Billeschou, fysioterapeut.

MÆND DER RYKKER! –  FLYT OVERLIGGEREN: Er din vigtigste motion gåturen fra stolen ud i bilen… så er det på høje tid at gøre en indsats og få lidt sved på panden! Tag affære inden rollatoren bliver din tro følgesvend. Motionsholdet for manden, hvor skroget begynder at knage og der prustes højlydt. Vi arbejder hele kroppen igennem – muskelstyrke, balance, smidighed og udholdenhed – selvfølgelig med humor!. Træningen tilpasses, så alle kan være med. DET ER INGEN UNDSKYLDNING – SE NU AT KOMME OP AF LÆNESTOLEN!
Torsdage 8:45-9:45 – 10:00-11:00 Underviser: Anne Munk, fysioterapeut.

”RO I KROPPEN” (for børn)
Træningen er yoga og pilates inspireret og har fokus på at kunne mærke sin egen krop og finde ro. Det foregår selvfølgelig på børnenes niveau og det er også vigtigt, at det er sjov og rart at være med til!
Træningen kan enten foregå på klinikken, eller i et samarbejde med skolen – fx i SFO-tiden.

BALANCEHOLD: Har du svært ved at klare trappen? Sidder du ned når du tager tøj på? Er du bange for at falde? Dette er et hold med fokus på balance, styrke og bevægelighed, der henvender sig til dig, som begynder at blive usikker på benene, eller har besvær med at klare dagligdags gøremål. Tirsdage 14:45-15:45 Underviser: Anne Munk, fysioterapeut.

PILATESHOLD: Rolig men effektiv træning med fokus på en stærkere og mere smidig krop. Vi arbejder med åndedrættet og de indre kernemuskler, som er fundamentet for al bevægelse i kroppen. “Bivirkningerne” er en flot holdning og en sund ryg. Øvelserne kan nemt tilpasses individuelle hensyn så alle kan være med – men vær opmærksom på , at meget af træningen foregår på måtter på gulvet. Tirsdage 16:00-17:00 Underviser: Anne Munk, fysioterapeut.